maandag 7 november 2011

Wat is Dendritische Cel Therapie

Even een korte uitleg over Dendritische Cel Therapie ... er is natuurlijk veel meer te vinden: 

Dendritische celtherapie is een vorm van autovaccinatie waarbij afweercellen in het laboratorium worden gekweekt en die daarna opnieuw worden ingebracht bij mij in de hoop dat deze gekweekte dendritische cellen het falende immuunsysteem van mij weer zodanig kunnen stimuleren dat ze opnieuw groeiende kankercellen herkennen en opruimen.

Dendritische cellen hebben veel tentakeltjes; die worden dendrieten genoemd.
Ze zitten onder andere in de 'eilandjes van Langerhans in de alvleesklier.
Verder ook in ons hele lichaam direct onder de slijmhuid.

Via het bloed komen de dendritische cellen in weefsels terecht waar ze alles waarnemen en het als het ware zien, als iets schadelijk is.

Die informatie geven ze door aan de natural killercellen (T-cellen in de lymphe) in ons lichaam die op bun beurt weer uitstromen om die schadelijke cellen uit te schakelen.

Door dit belangrijke afweermechanisme (immuunsysteem) krijgt ieder normaal mens geen kanker. Bij mij werkt dit immuunsysteem niet (goed) en mijn lichaam heeft daardoor de kans gezien een kanker tumor te ontwikkelen.

Op Dendritische cellen te "kweken" nemen ze daarvoor 80 milliliter - ongeveer een half wijnglas - bloed van mij af. Daaruit isoleren ze de monocyten, een bepaalde soort bloedcellen, die ze in een laboratorium een wisselbad van verschillende cytokinen geven waardoor de bloedcellen als het ware gedwongen worden zich in een week te differentiëren tot dendritische cellen.

Het is geen genetische manipulatie, maar ze veranderen de functie van deze monocyten.

Het is een elegante methode die heel weinig bijwerkingen heeft. Hooguit ben ik de dag erop een beetje koortsig.

Geen opmerkingen: